Valtuustoaloite kouluväkivallan uhrien aseman parantamiseksi.
Oulussa on vuonna 2021 käynnistetty laaja kiusaamisen vastainen työ ja pilotoitu viidessä päiväkodissa ja kuudessa peruskoulussa Resto-, Verso- ja Miniverso -ohjelmat, joilla pyritään lasten ja nuorten kiusaamisen ja häirinnän ehkäisemiseen ja siihen puuttumiseen. Vuoden 2030 strategiaan Oulu on ottanut tavoitteeksi kiusaamisen 0-tavoitteen. Kaikki keinot tavoitteen saavuttamiseksi on otettava käyttöön.
Kouluväkivaltaa esiintyy kaikista puheista ja toimista huolimatta edelleen. Kouluterveyskyselyssä 2019 ja 2021 vähintään kerran viikossa kiusatuksi koki tulevansa noin 6% kaikista koululaisista. Kalevassa 27.3.2022 vanhemmat kirjoittivat kolme vuotta jatkuneesta kiusaamisesta, joka täytti selkeästi väkivallan kriteerit ja joka oli johtanut väkivaltaa kohdanneiden lasten ottamiseen kotikouluun, koska lasten turvallisuutta ei voitu taata.
Oulun kaupungin toimintasuunnitelma koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi, kiusaamisen vähentämiseksi ja kiusaamistapausten selvittämiseksi, ei mainitse lainkaan sanaa väkivalta. Valitettavasti tämä heikentää väkivallan uhrin asemaa merkittävästi. Suunnitelmassa olevassa toimintakaaviossa ei mainita väkivallan osalta riittäviä toimintatapoja tai väkivallan sanktioimista, juridisia toimenpiteitä tai uhrin suojelua. Sen sijaan prosessissa on mainittu ennen lastensuojelun tai poliisin kanssa tehtävää yhteistyötä viisi kertaa kohta ”kiusaaminen” tai ”kiusaaminen jatkuu” ja sen jälkeisiä toimenpiteitä.
efde8d5e-a097-4637-b343-0878ac0a9cfc (ouka.fi)
Väkivallasta ja väkivallan uhasta koituu elinikäisiä seuraamuksia ihmisen terveydelle. Mielestämme toimintasuunnitelman kaaviota tulee muuttaa siten, että ”kiusaaminen jatkuu” mainitaan kaaviossa vain kerran ja väkivallantekojen loppumiselle nimetään kaavioon selkeä vastuutaho, joka huolehtii että kiusaaminen tai väkivalta loppuu. Mikäli väkivallanteko arvioidaan vakavaksi, eli uhrille tulee fyysisiä vammoja, tai ne olisivat teon vakavuuden perusteella mahdollisia (portaissa töniminen, lyöminen tai näitä vielä vakavampi väkivalta) poliisin tai lastensuojelun kanssa tehtävä yhteistyö aloitetaan heti. Tällä toimintatavalla väkivallan tekijälle annetaan viesti, että asiaan puututaan, millä on myös vahva ennaltaehkäisevä merkitys.
Toistuva henkinen tai fyysinen väkivalta tulee saada loppumaan, koska tällainen toiminta vahingoittaa lasta tai nuorta joka kerta syvemmin. Heidän tulee voida luottaa siihen, että kouluun on turvallista tulla, ja että aikuiset suojelevat heitä siellä. Väkivallan uhrille tulee taata riittävä tuki ja turvallisuus aikuisten valvonnan avulla sekä koulussa että koulumatkalla.
Väkivallan uhrien tukeminen tulee aloittaa välittömästi kiusaamisen tai väkivallan tultua esille. Psyykkisen tuen järjestämiseksi voidaan käyttää esim. palveluseteliä, jonka avulla tilanteen ja psyykkisten haittojen purkuun pääsee nopeammin. Uhreille voidaan tarjota ohjattuja vertaisryhmiä, näiden sisällä tai yksilömuotoisena tulisi olla itsetuntoa kehittävää ohjausta ja tarvittaessa itsepuolustuskoulutusta. Vanhemmille tiedottamista täytyy lisätä, jotta kiusaamis- ja väkivaltatapaukset tulisivat esille.
Lisäksi toivomme selvitettäväksi mahdollisuutta K-0 -tyyppisten (Aseman lapset) toimintatapojen kehittämiseksi kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja esim. Seinäjoella käytössä olevan alakoulujen kiusaamisvilkun kokeiluun.
Viestimme on, että jokaisesta oppivelvollisuuttaan täyttävästä lapsesta ja nuoresta tulee välittää ja pitää huolta. Tärkeä kysymys meille aikuisille onkin: mitä itse sietäisit ja tarvitseeko lastenkaan tällaista sietää?

Kommentit
Lähetä kommentti