Toimiva sote.

Mitä kuntalainen ja veronmaksaja odottaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelulta? Todennäköisin vastaus on: saada apua silloin kun sitä tarvitsee. Meidän, alan ammattilaisten ja erityisesti johdon tehtävä on järjestää se saataville tehokkaasti ja mielellään ennakoiden.

Kuulimme marraskuulla 2021 valtuustossa Oulun terveysjohtajaa terveydenhuollon kustannuksista ja kysyin siinä yhteydessä omalääkärijärjestelmään palaamisesta. Oulun tarvevakioidut terveydenhuollon kustannukset ovat nousseet Suomen kuudesta suuresta kaupungista toiseksi kalleimmaksi. Terveysjohtajan vastaus oli, että mallin ottaminen käyttöön vaatisi 50 uuden lääkärin palkkaamista. Määrä oli todennäköisesti laskettu vanhalla väestövastuumallilla vuosituhannen alusta, joka ei tietenkään ole relevantti tapa enää nykymaailmassa ja nykytekniikalla.

Perusterveydenhuollossa tuttu potilas ja tuttu hoitava henkilö ovat erittäin tärkeä yhtälö. Jokainen kuntalainen ei tarvitse nimettyä lääkäriä itselleen, mutta silloin, kun ihmisellä alkaa olla uhka pitkäaikaissairauksiin tai elämänhallinnan ongelmia, asiakas kannattaa ohjata itselleen nimetyn hoitohenkilöstön ja/tai sosiaalisen tuen ohjaukseen, mitä potilaskin usein toivoo. On raskasta ja aikaa vievää selittää samoja asioita jatkuvasti eri henkilöille. Huomio pitää saada sosiaalisten ja terveysongelmien ratkaisemiseen mahdollisimman pitkälle ennakoiden.

Myös potilastietojärjestelmien tulee tukea tätä onnistumista. Hyvinvointijohtajaltamme toivoin, että hän ehdottaisi hyvinvointialueen uuteen potilastietojärjestelmään tehtäväksi näkymää, johon päivitetään potilaan viimeaikainen ja tärkeä aiempi sairaushistoria sekä lääkitys, allergiat ja hoidossa huomioitavat riskitekijät, tuen tarve ja asumismuoto. Lisäksi toiveenani on saada tietoihin tapahtumakuvaus ja tavoite tulossa olevaa käyntiä varten, mieluiten niin että potilas voi ne itse täyttää ennen vastaanottoa, jolloin lääkärikäynnillä päästään suoraan asiaan ja ongelmien ratkaisuun. Potilastietojärjestelmät, sieltä tiedon etsiminen ja kirjaaminen hallitsevat terveydenhuollon ajankäyttöä tällä hetkellä luvattoman paljon.

Työrauha ja työhyvinvointi sosiaali- ja terveysalojen työntekijöille tulee myös turvata. Henkilöstön tulee pääosin tehdä koulutustaan vastaavaa työtä. Työnjako ammattilaisten kesken tulee järjestää sujuvaksi. Työhyvinvointi tulee hyvin johdetusta ja organisoidusta työstä, jonka tulokset ovat sitä tekevälle ammattilaisille näkyviä. Sote-ala ja pelastustoimi ovat edelleen useille meistä kutsumustyötä, jota kannattaa johtamisella vaalia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit